Ontwerp 1
Ontwerpen op het gehoor voor het gehoor
De audiokabel van Q-
Er is niemand die ons precies kan vertellen aan welke electrische eisen een goed
klinkende audiokabel moet voldoen, al denkt menigeen dit wel te pretenderen. Het
gedefinieerde antwoord op deze vraag blijft achterwege en wordt geheel onbewust omzeild
met uiteenzettingen over in-
Vanuit de electronica mag deze vraag blijkbaar alleen worden gesteld als vooraf aan alle meettechnische voorwaarden is voldaan. Onze samengestelde vraag hierbij is, aan welke meettechnische voorwaarden dan, want de hoeveelheid beschikbare audiokabels in de markt is ronduit bizar en zouden we niet toe kunnen met een geringer aanbod als al die audiokabels waren ontstaan op basis van meetcijfers? We voegen hieraan toe dat twee verschillende kabels die hetzelfde meten nog niet hetzelfde behoeven te klinken, meestal niet zelfs.
Blijkbaar is er meer aan de hand dan in logisch simpele meetcijfers kan worden aangegeven en we het hiermee dus niet redden, al zijn wij ervan overtuigd, dat andere en preciezere meetmethoden dit zeker zou moeten kunnen. Ons mag evenwel niet worden verweten dat we de realiteit uit het oog verloren, maar daarnaast ook zeker niet de realiteit van het oor!
De electronica komt dan ook niet weg met begrippen als "subjectief", "toeval" of "suggestie". Daarvoor hebben wij niet alleen, net te vaak geluisterd en gemeten, als zouden deze begrippen niet zijn te ontzenuwen omdat er geen verschillen worden gemeten maar wel gehoord.
De praktijk leert dat onze oren vaak betrouwbaarder instrumenten zijn dan we dachten van huis uit te hebben meegekregen. Om dat te erkennen moeten we dan ook leren ze ook te gebruiken. In onze visueel ingestelde maatschappij is dat schijnbaar een uiterst moeilijke opgave, voor menigeen zelfs een niet te slechten hindernis.
Audiokabels van een verslavende klankzuiverheid
© copyright qsinus vof 2013